Kyoto Animation'un 14 senelik parodi eseri Lucky☆Star günümüzde bile hala kalitesini korumaya devam ediyor.

 Lucky☆Star'ı ilk izleyişim bundan dört sene önce daha yaşamdan kesitler türünün bir okyanus gibi geniş olduğunu bilmeyen ve sadece Chihayafuru ve Shigatsu gibi belirli konulara ve amaçlara sahip animelerden oluştuğunu sanan hiçbir şeyden habersiz birisiyken olmuştu. Elimdeki tecrübe kısıtlı olduğu için doğal olarak bu kısmen durgun animeye yanlış beklentiler ile girmiş ve oldukça sıkıla sıkıla izlemiştim. Zaten o zamanlarda tek tük anime izlediğim ve belirli bir bilgi birikimim olmadığı için animedeki birçok göndermeyi ve detayı da kaçırmıştım. Bir de üstüne üniversite sınavının ilk ayağından çıkalı daha iki hafta olmuş ve üç ay sonraki ikinci ayağa hazırlanmaya başlamamış tembel bir öğrenci olmamdan dolayı animede ders çalışma üzerinden dönen muhabbetler de içimin sıkılmasına yol açmıştı. Kısacası, hem kendi bilgisizliğim hem de izlerken içinde bulunduğum ruh halinden dolayı Lucky☆Star benim için iç bayıcı bir deneyim olarak sonuçlanmıştı. Ancak, aradan geçen dört yılın ardından bu animeye bir şans daha vermek istedim. Artık yaşamdan kesitler animelerinin sadece tek tip yapımlardan oluşmadığını biliyordum ve son 1.5 senede iyashikei türüyle içli dışlı olmam sonucu -her ne kadar Lucky☆Star bir iyashikei olmasa da- durgun yaşamdan kesitler animelerine oldukça alışmıştım; dört yıl önceki ruh halimden de oldukça uzaktım ve bu dört yılda izlemiş olduğum diğer animeler sayesinde Lucky☆Star'daki göndermeleri daha rahat anlayabileceğim göz önüne alındığında Lucky☆Star'dan bu sefer zevk alabileceğimi düşünüp yeniden izlemeye başladım ve 2000'li yılların sonları ile 2010'lu yılların başlarında popülerliğiyle ortalığı kasıp kavuran Lucky☆Star'ın neden o zamanlarda bu kadar popüler bir anime olduğunu çok iyi anladım.

Image

SENARYO ve KARAKTERLER

 Lucky☆Star'ın 24 bölümünün hepsi -en azından ilk 18-19 dakikaları- 4 tane liselinin günlük yaşantısı üstüne kurulu. Ana karakterlerimiz olan Konata, Tsukasa, Kagami ve Miyuki gerek kendi aralarında gerekse yardımcı karakterler ile etkileşime girerek günlük yaşamda herkesin başına gelen dişçi korkusu, sınavlara hazırlanma stresi gibi olaylar hakkında konuşuyor. Her bölümde bu tip olaylardan 3-4 tane bulunmakta. Bir de bunlardan sonra çıkan ve bölümün yaklaşık son 3-4 dakikasını kapsayan, incelemenin ilerleyen kısımlarında bahsedeceğim Lucky Channel kısımları bulunmakta.

 İlk dört bölüm tempo açısından biraz fazla hızlı ve o yüzden de olayları takip etmesi zor gelebilir ama merak etmeyin, bu olay beşinci bölüm ile beraber düzeliyor ve biraz daha sakin bir tempoya geçiş yapıyoruz. Böyle bir olayın olmasının nedeni ise dördüncü bölümden sonra Yutaka Yamamoto'nun yönetmenlik görevinden alınıp yerine Kyoto Animation'un efsane yönetmenlerinden birisi olan rahmetli Yasuhiro Takemoto'nun geçirilmesi. Yasuhiro Takemoto'nun yönetmenliği altında Lucky☆Star daha rafine ve ne yaptığını bilen bir anime haline geliyor.

Image

 Benim için, animenin çoğunluğunu kapsayan bu gündelik hayat muhabbetlerini eğlenceli kılan üç nokta vardı: Karakterler ile empati kurabilmek, karakterler arasındaki etkileşimler ve sık sık başka animelere ya da genel anime klişelerine yapılan göndermeler. Karakterlerin muhabbetini yaptıkları durumlar hemen hemen herkesin başına gelen olaylar olduğu için onlar ile empati kurma konusunda pek de zorluk çekmedim ve çoğu kişinin de çekeceğini düşünmüyorum. Karakter etkileşimleri ise yazı tura kıvamında ve bu etkileşimlerden keyif alıp alamamak tamamen kişisel zevklere bağlı. Göndermeler ise yakalamak için biraz birikim gerektiriyor. İlk izlediğimde büyük ihtimalle çoğunu kaçırmışımdır ama ikinci izleyişimde bile yarısından fazlasını yakalayabildiğimi düşünmüyorum. Yine de bu seyir zevkime pek darbe vurmadı. Zaten iki üç tane çok fazla gönderme yapılan seri var (Haruhi Suzumiya, Fate/stay night ve Full Metal Panic), bu yüzden de genel anime klişelerinin yanı sıra bu üçünü de bildiğiniz sürece eğlenmenize yetecek kadar göndermeyi rahatlıkla anlayabilirsiniz.

 Lucky☆Star'ın ana türleri işte bunlardan ibaret. Yaşamdan kesitler kısımları oldukça sade, komedi kısımları ise karakter etkileşimleri ve göndermelerden oluşuyor. Yalnız, Lucky☆Star'dan öyle salyalar saçtıra saçtıra güldürecek bir komedi beklemeyin. Öyle komedi kısımları bulunuyor olsa da çoğu espri kahkaha attırmaktan çok gülümsetmek üzerine kurulu. Lucky☆Star'daki 24 bölüm boyunca kahkaha attığım pek fazla sahne olmasa da birçok bölümü yüzümde kocaman bir gülümseme ile izledim.

Image

 Lucky☆Star'ın karakter kadrosu 4 ana (Lucky Channel'ı sayarsak 6) ve çeşitli yardımcı karakterlerden oluşuyor.

 Ana karakterlerimiz olan Izumi, Tsukasa, Kagami ve Miyuki oldukça klişe karakterler ama olayları da zaten bu. Lucky☆Star'ın ana karakterleri bile genel anime klişelerine bir gönderme. Izumi; sadece animeler, mangalar ve oyunlar ile ilgilenen tipik bir otaku. Tsukasa ve Kagami birisi bakadere diğeri tsundere olan ikiz kız kardeşler. Miyuki ise tüm okulun sevdiği zeki ama hafiften saf gözlüklü zengin kızı. Bu klişe karakterleri eğlenceli yapan şey ise aralarındaki etkileşimler ve sık sık Izumi'nin diğer üçlü üzerinden anime klişelerine yaptığı göndermeler. Bu etkileşim ve gönderme olayları o kadar çeşitli ki belirli bir yere kadar hiç sıkmadan kendilerini izlettirebiliyorlar, yavaş yavaş sıkmaya başladıkları kısımlarda ise yardımcı karakterler devreye giriyor.

Image

 Lucky☆Star'da yardımcı karakterler boldan boldan bulunmakta ama ilk on üç bölümde pek farklı yüzler görmeyi beklemeyin. Animenin ilk yarısında çoğunlukla karşılaşacağınız yardımcı karakterler; Izumi'nin babası ve büyük kuzeni ile ana karakterlerimizin sınıf öğretmeninden ibaret. Yavaş yavaş aynı yüzleri görmekten sıkılmaya başladığımız kısımda ise Kagami'nin sınıf arkadaşları ve dörtlümüzün okuduğu okuldan alt sınıflar kadroya dahil olup izleyiciyi animenin sonuna kadar taşımayı başarıyor. Ben bu yardımcı karakterlerden asıl üçlümüzü gayet eğlenceli bulmama rağmen animenin ikinci yarısında kadroya dahil olan karakterler her ne kadar son bölümleri de sıkılmadan geçirmemi sağlamış olsalar da beni asıl üçlü kadar eğlendiremediler. Bunun sebebi ise asıl üçlünün karakter tiplemelerini daha fazla beğenmiş olmam. Kagami'nin sınıf arkadaşlarının zaten pek bir olayları yok ama alt sınıftaki karakterler yabancı transfer öğrenci ve fujoshi gibi benim pek hoşuma gitmeyen iki karakter tiplemesi barındırdığı için onlara pek ısınamadım. Ancak, eğer siz bu tiplemeleri seviyorsanız pek bir sorununuz olacağını sanmıyorum.

Image

Lucky Channel

 Lucky Channel kısımları, her bölümün sonunda kapanış sekanslarından önce çıkan ve ünlü bir idol olan Kogami Akira ile oldukça normal bir liseli olan Shiraishi Minoru'nun sunduğu yaklaşık üç dakika süren bir program. Bu program genelde Lucky☆Star'ın hayranlarından gelen mesajları okuma, hayranların favori karakterleri tarzı bilgileri öğrenme gibi anketler yapma tarzı etkinliklerle dolu olsa da asıl amacı tabii ki de komedi. Bu komediyi yer yer anime ve oyun kültürü üzerinden de yaptığı olsa da ana odağı çoğunlukla Japonya'daki çürümüş idol endüstrisi. Kogami Akira karakterinin var olma amacı da bu. Bu karakterimiz yer yer ideal bir idol gibi neşeli ve hayranlarına karşı kibar davranıyor olsa da bazı kısımlarda bu sahte kişiliğini bir kenara bırakıp olduğu gibi davranıyor; yani ağzına geleni söylemekten çekinmeyen ve kaba saba tavırlar sergileyen birisine dönüşüyor.

Image

 Lucky Channel ile olan deneyimim iki izleyişimde de hemen hemen aynıydı. İlk bölümlerde biraz sıkıcı ve gereksiz bulsam da ilerleyen kısımlarda esprilerin çeşitlenmesi ve programın yavaş yavaş kendi olay örgüsüne sahip olması sayesinde beni çabucak içine çekti. Hatta bu olay örgüsü sonlara doğru o kadar eğlenceli bir hale geldi ki son bölümleri -bugün bile Lucky☆Star izleyicilerinin aklından çıkmayan meşhur 22. bölüm hariç- zaten hali hazırda yeni eklenen yardımcı karakterleri pek sevememiş olmamdan dolayı sırf Lucky Channel için izledim. Kogami Akira'nın o git gelli kişiliğinin ve Shiraishi Minoru ile arasındaki uyumun resmen bağımlısı oldum. Lucky Channel kısımları olmasaydı bile Lucky☆Star'ı severdim ama o sevgim şu anki kadar büyük olmazdı. Bu kısımlar benim gözümde Lucky☆Star'a ayrı bir özgünlük ve zevk katıyor.

Image

GÖRSELLİK

 Kyoto Animation'ın neredeyse tüm yapımlarında olduğu gibi Lucky☆Star'da da görsellik harika. 24 bölüm boyunca neredeyse hiçbir animasyon ve çizim hatasının bulunmamasının yanı sıra, kalite olarak da üst seviye. Bir yaşamdan kesitler olmasından dolayı fazla hareket animasyonu gerektirmemesine rağmen Kyoto Animation'daki animatörler ellerini korkak alıştırmamış ve animeyi daha canlı ve doğal hissettirmek için ellerinden geleni yapmışlar. Bu harika animasyon kalitesine bir de detaylı olmasa bile dikkatle hazırlanmış çizimler eklenince 14 sene sonrasında bile göze hoş gelen bir görsel kalite ortaya çıkmış. Kısaca, Lucky☆Star görsel kalite açısından yaşını neredeyse hiç belli etmeyen bir yapım.

 Ancak, işin çetrefilli kısmı sanat tasarımında yatıyor. Kullanılan canlı ve yumuşak renkler ile chibimsi karakter tasarımları animenin yaşlanmasını hala daha engelliyor olsa da karakter tasarımları bazı kişilere itici gelebilir. Çünkü, Lucky☆Star'ın kullandığı bu normal ile chibi arasında kalan karakter tasarımı oldukça nadir ve çoğu kişinin alışık olmadığı bir tarz; ve animenin içinde bu tarzı dengeleyen başka bir element de bulunmamakta. Eğer Lucky☆Star'ın karakter tasarımı sizi şovun kendisinden uzak tutuyorsa yapılabilecek bir şey yok, ileride bu tasarımlar gözünüze daha hoş bir hale gelene kadar uzak kalmaya devam edeceksiniz.

Image

SES

 Lucky☆Star gibi yaşamdan kesitler animeleri çoğu zaman müzikleriyle ön plana çıkmasalar da müziklerin bu tarz animelerin atmosferini oluşturmada payı büyüktür. Eğer animenin müzikleri iyiyse sizi kolayca moda sokup ekranda ilgi çekici bir şey olmasa da odağınızı kaybetmemenize yardımcı olurlar; ve Lucky☆Star'ın müzikleri de bu konuda çok başarılı. Günümüzde bile hala başka yaşamdan kesitler anime kesitlerini internet üzerinde video olarak paylaşmak için editlerken müzik olmayan sahnelere Lucky☆Star müziklerini ekleyen birçok kişi bulunmakta. Çünkü, Lucky☆Star'ın albümü birbirinden güzel ve hatırda kalıcı bir sürü arka plan müziği ile dolu. Ayrıca, arka plan müziklerinin yanı sıra "Gravity" ve "Misoji Masaki" gibi harika parçaların da bulunması Lucky☆Star'ın albümünü ayrı bir boyuta taşıyor.

 Müziklerin yanı sıra karikatürize ses efektleri de aynı şekilde Lucky☆Star'ın o komik ve rahatlatıcı atmosferini oluşturmada büyük bir öneme sahip. Karikatürize ses efektlerini siz sever misiniz sevmez misiniz orası size kalmış ama ben bu tarzı pek tercih etmeyen birisi olsam bile Lucky☆Star'ın havasına çok iyi uydukları için bu ses efektlerinin kullanıldığı sahnelerde hiçbir rahatsızlık hissetmedim.

 Seslendirme performansları da müzikler ile aynı derecede iyi. Aya Hirano ve Emiri Katou gibi popüler ve harika seslendirme sanatçılarının yanı sıra; Kaori Fukuhara, Aya Endou ve Hiromi Konno gibi az bilinen ama Lucky☆Star'da muhteşem seslendirme performansları ortaya koymuş sanatçılar da bulunmakta. Bunların arasından benim için özellikle Kogami Akira'nın seslendirmeni olan Hiromi Konno öne çıkıyor. Akira karakterinin iki farklı tarafına da çok güzel bir şekilde can vermiş ve Misoji Masaki şarkısıyla da 16. bölümün sonunda döktürmüş olan Hiromi Konno'yu daha fazla animede duymak isterdim ama ne yazık ki kendisinin pek fazla anime rolü bulunmamakta.

 Ses kategorisinde son olarak değineceğim konu ise kapanış sekansları. Lucky☆Star'da iki çeşit kapanış sekansı bulunmakta: ilk 12 bölümde karaoke bar ve son 12 bölümde ise live action skeçler.

 Karaoke bar; dört ana karakterimizin, biz sadece onların bulunduğu karaoke odasının kapısını görürken, sırayla farklı farklı şarkılar söylediği kapanış sekansları. Karakterlerimiz karaoke barda oldukları için bu kapanış sekanslarında tanıdık müzikler duymayı bekleyebilirsiniz.

 Live action skeçler ise Minoru Shiraishi karakterinin seslendirmeni olan Minoru Shiraishi tarafından gerçekleştirilen ve yer yer diğer seslendirme sanatçılarının da konuk olduğu rastgele skeçler silsilesi. Bu skeçlerde 12 bölüm boyunca sadece bir istisna bulunmakta, o da 16. bölümde Kogami Akira'nın seslendirmenin çıkıp tek başına Misoji Masaki şarkısını söylediği, hemen yukarıda da yazıya eklemiş olduğum kapanış sekansı. Şahsen benim bu skeçler arasından beğendiğim çok nadir çıktı, çoğu oldukça sıkıcı ve gereksiz skeçlerdi ama beğenen illaki çıkacaktır.

 Lucky☆Star, daha doğru beklentilerle ve biraz da bilgi birikimiyle izlediğimde sıkıcıdan aşırı eğlenceli kategorisine terfi eden bir şov oldu. Gerçi bunda bu seferki izleyişimde bölümleri art arda izlemek yerine iyashikei izleme mantığında günde en fazla bir bölüm kafasında ilerleyerek yaklaşık bir ayda bitirmemin etkisi de büyük olabilir. Yine de günün sonunda Lucky☆Star; gerek klişe tiplemeler olmalarına rağmen birkaç ufak ekstra ile kendilerine has olan karakterleri, gerek eğlenceli göndermeleri, gerek ise Lucky Channel kısımları ile izlerken en çok keyif aldığım birkaç CGDCT şovundan birisi oldu. Bir olay örgüsü barındırmayan yaşamdan kesitler animesi arayanların Lucky☆Star'ı kesinlikle kaçırmaması gerektiği kanaatindeyim. Ayrıca, haberi olmayanlar ya da unutanlar için yazıyı bitirirken şunu da ekleyeyim; Kyoto Animation, iki sene önce yaşadıkları üzücü kazanın ardından Kobayashi-san Chi no Maidragon S ile önümüzdeki ay ekranlara yeniden dönüyor. Bu anime, her ne kadar projenin sonunu getiremeden aramızdan ayrılmış olsa da Yasuhiro Takemoto'nun yönetmen olarak elinin değdiği son proje olma özelliğini de taşıdığından çoğunluğu onun yönetmenliğinde hayat bulmuş Lucky☆Star animesinin incelemesini bundan bahsederek bitirmek istedim.

İzleme Linki

Bu İçeriğe Tepki Ver (en fazla 3 tepki)

Facebook Yorumları



Disqus Yorumları